SILA SKROL KE BAWAH UNTUK ARTIKEL TERKINI

Ini Bukan Promosi !!!

Kelihatan Saudara Faisal Tehrani sedang menerima cenderahati daripada Puan Ainon bagi pihak PTS Millennia selepas program Bengkel Novel Islami (gambar paling bawah).


Terima kasih buat Abang Fauzul dan PTS kerana mengadakan bengkel tersebut. Nampaknya, rata-rata peserta berpuas hati dan segar setelah semangat di-tajdid :)


Ehemm:

:
Kepada sesiapa yang tak bawa kamera pada hari tu, sila jangan segan-segan untuk mengambil gambar di atas :)

: Sori, gambar kureng memuaskan

Korang bila lagi???


Salam Malaysia...


Jangan marah kat aku...


Pertanyaan pada tajuk di atas tu adalah daripada suara sahabatku si Budak Gemok....katanya, soklan tu dikhaskan sekhasnya buat warga penginap di teratak aLwatary Geng'z..."kelik la derah weehh!", pesan dia berdialek Kelantan :)


Kat atas tu adalah kad jemputan walimah beliau untuk Geng Watary...erm, orang lain jangan datang tau...takut tak cukup budjek, hehehe....


Nanti coming soon, tunggu la ketibaan kad walimah daripada aku lak untuk korang ekk ;P



Ehemm:

: Majlis berlangsung tanggal 20 Ogos ini di rumah pengantin lelaki...jangan lupa bawa jalur gemilang bersama :)

: Untuk melihat kad walimah dengan lebih besar dan jelas, sila klik pada image kad tersebut


- anTusufi

Celoteh Kami -3 (Gamitan 'Gelombang Biru')

Salam kesejahteraan dunia untuk semua. Para pembaca, penziarah, penyinggah, pengkritik, pendukung, pendorong, penyibuk, dan sesiapa saja yang pandangan ataupun jiwanya pernah menjamah serta menjelajahi blog usang kami ini. Salam penuh penghargaan buat antum (kalian) semua.

Telah kira-kira tiga bulan aku menyepi dari Celoteh Kami ini. Bukan dah melupakannya. Bukan cuba menguburkannya. Tak juga sebab diserang kejemuan. Bahkan, kami mahu saja selalu bersama korang jika berkunjung keluangan.

Sebenarnya, masa sangat tidak mengizinkan. Ruang serasa begitu sempit. Hingga hala jadi sedikit kurang menentu. Dengan kesibukan (?) karenah seharian. Dikalutkan lagi dengan tugas-tugas persatuan. Sebetulnya, idea semacam malu-malu untuk singgah ke kotak minda. Ada pula bisik-bisik mengatakan kami jer yang buat-buat sibuk. Kerja tak setara mana pun.

“Hmm, entah la. Memang camtu lagak dunia kan?”.

Tepikan aja soal tu. Malas nak kami hiraukan benda yang tiada berpenghujung. Janji amanah terpikul kami laksanakan sekadar apa yang ada. Mengikut kudrat yang seizin. Dan Alhamdulillah, walaupun agak perlahan, dapat juga kami mencelah kesempatan untuk bersama korang. Meng-update kamar maya ini. Bersama korang dalam perjuangan siber ini.

‘Gamitan Gelombang Biru’. Itulah inti yang mahu aku celotehkan pada kali nie. Apa la agaknya yang tersirat dalam tajuk tu yer.

Tiada pape pun sebenarnya. Pada musim soifi (panas) tak lama lagi, sebahagian besar daripada geng kami akan berangkat pulang ke tanah air. Balik bercuti. Ambik sepoi bayu Laut Cina Selatan. Cutinya panjang. Mulai bulan Ogos sampailah penghujung bulan Oktober. Kiranya, selepas sambutan Aidilfitrilah baru kembali semula ke bumi Yaman ini.

Aku, Man, Bun, Budin, Hadi, & Usop yang akan pulang. Man ngan Usop hanya pulang bercuti. Bun, Budin, dan Hadi pula akan pulang terus. Kerna telah pun menghabiskan pengajian Ijazah. Tapi mungkin diorang akan pulang agak lewat, dalam bulan 9 atau 10 gitu. Sebab perlu dibereskan urusan syahadah (sijil) terlebih dahulu. Aku pula akan pulang pada bulan tujuh ini jugak.

Diorang yang akan pulang terus tu didoakan agar dibukakan jalan dalam meneruskan perjuangan memartabatkan agama, bangsa, serta bahasa di tanah air tercinta.

“Jangan lupa, carik calon suri rumah dulu bila dah tiba kat Malaysia tu yer...ehehe”.

Kaitan dengan istilah ‘Gelombang Biru’ tu pulak untuk menyatakan bahawa kami yang akan pulang nie semuanya anak jati negeri Darul Iman. Negeri tersebut kan pernah di suatu waktu dulu sohor dengan jolokkan begitu :)

Korang tolong-tolonglah doakan sepatah-dua kepada kami agar terus istiqamah di jalan perjuangan ini. Sama ada di dunia nyata, mahupun di alam maya. Gusar sebenarnya. Kerna perjuangan hakiki kayak itu khabarnya tak terjangka penangannya. Juga tidak terduga ujiannya.

“Allahumma thabbit quluubana ‘ala diinik wa ‘ala to’atik”.

Wahai Tuhan, tetapkanlah hati-hati kami di atas paksi agama-Mu dan juga di atas ketaatan kepada-Mu. – PieKunto

Kisah Di Suatu Pagi

By: anTusufi

Suria pagi sudah pun memancar. Kicauan burung riang berterbangan. Bebas. Diikuti pula desiran daunan dihembus angin. Bergemersik. Mengukir satu alunan irama yang mengasyikkan.

Jauh di sudut bangunan bilik kuliah berhampiran sakan siswi tercegat sesusuk tubuh mengadap pintu seolah menunggu sesuatu. Raut wajahnya seakan gelisah bak gelisahnya seorang suami menanti isteri di hadapan bilik bersalin. Namun begitu, wajahnya masih lagi mencerminkan keayuan dan ke‘cun’annya.

Gadis berjubah maroon dengan mengenakan tudung labuh berwarna pink itu mengalihkan pandangannya tepat ke arah jam berjenama Crystal Dell di lengan buat kesekian kalinya. Begitu cepat baginya waktu berlalu di saat itu. Nampaknya terbatallah ‘project’ untuk bertemu seseorang di internet sebentar lagi.

Walaupun dah acap kali diketuknya papan pintu yang tertera ‘Unit Tatatertib’ di depannya itu, tetapi masih lagi tiada jawapan. Membuatkan degup jantungnya semakin kencang.


“Kenapa Unit Tatatertib panggil aku. Apa dah aku buat. Siapa pulak yang pandai-pandai buat laporan?”. Semakin difikirkannya, membuatkan dia semakin gelisah dan berdebar-debar.

“Haa...dah lama tunggu? Maaf, saya ke hammam sekejap. Meh ikut saya ke dalam”.


Bertaburan habis segala lamunannya dek suara mengejut itu. “Hamlau betul la ustazah ni. Kalau yer pun..bagi la salam ke, apa ke. Dah lah suara sebiji macam guruh malam tadi. Buat orang terkejut beruk je”. Ngomel hatinya sambil melangkah masuk membuntuti lenggok Timbalan Pengarah Unit Tatatertib itu.

Ijlisi. Awak Halimah kan..junior yang baru datang bersama rombongan students dua bulan lalu ke sini?. Saya tengok laporan akademik awak amat memuaskan masa di maahad dulu. Syahadah Thanawi pun awak dapat mumtaz. Saya dengar awak dapat masuk kuliah Syariah wa Qonun..betul ke?”. Halimah cuma mengangguk. Di benaknya masih lagi bercelaru dengan bermacam-macam persoalan.


“Hmm..elok la tu. Pandai-pandai la bawak diri”. Ustazah menyambung lagi percakapannya.

“Awak tahu kenapa saya panggil awak kemari?”. Suasana sepi sejenak.


“Kenapa awak geleng? Ni bilik tatatertib. Setiap pelajar yang dipanggil ke sini mesti ada melakukan kesalahan tatatertib. Awak tak tahu ke yang awak ada lakukan kesalahan? Ataupun bagi awak apa yang telah awak lakukan tu adalah perkara biasa hinggakan awak merasakan ianya bukan satu kesalahan lagi?”. Bertalu-talu soalan dilemparkan. Membuatkan fikiran Halimah semakin berkecamuk. Dia masih diam seribu bahasa. Pandangannya ditundukkan ke bawah sambil jari-jemarinya bermain sesama sendiri.

“Isy...macamana aku nak jawab ni”. Detik hatinya.

“Angkat kepala awak tu. Tengok sini. Pandang mata saya ni”. Halimah tak tahu nak kata apa lagi. Terus ditenung anak mata ustazah sedalamnya.

Dengan lembut dan slow talk ustazah meneruskan kalamnya. “Halimah...”. Dia diam seketika dan menyambung lagi, “saya dapat laporan yang awak ada jalinkan hubungan dengan salah seorang syabab kat sini. Ada orang bagitau kat saya yang awak sering berhubung dengan dia melalui internet. Malahan hingga kadang-kadang tu awak buat date untuk bertemu dia. Dia juga dah berkali-kali call awak kat rumah. Apa komen awak tentang apa yang saya katakan ni?”.

Soalan daripada ustazah sekejap tadi membuatkan Halimah buntu untuk mencari jawapan yang tepat. Lidah dia kelu. Tak tahu apa yang patut dijawabnya kerana apa yang dikatakan oleh ustazah itu semuanya benar. Dia tak sangka akan dihujani soalan sebegitu. Dia ingat hubungannya dengan syabab tersebut hanya rahsia mereka berdua. Malangnya tidak. Jangkaannya meleset. Perkara itu rupanya sudah menjadi ‘rahsia’ umum.

Suasana bilik berhawa dingin itu sunyi. Tiada sepatah pun jawapan daripada Halimah. Hanya detik jam di meja yang kedengaran.


“Tak mengapalah kalau awak tak nak jawab pun. Saya tak perlukan jawapan daripada awak. Pada mulanya saya tak percaya jugak dengan laporan yang saya terima tu. Tapi baru-baru ni, saya sendiri yang nampak awak chat ngan dia kat cyber cafe. Siap bertukar-tukar webcam lagi. Hensem jugak syabab tu ekk. Patut la khusyuk semacam jer awak waktu tu, sampai tak sedar saya melintas kat belakang”. Ustazah tersenyum sinis.

Halimah tambah terkejut. Pipinya naik merah. Malu. “Macam mana aku boleh tak sedar. Aiseeymen...abih la aku kali ni”. Fikirnya.

“Awak baru kenal dia kat sini ke? Amboi...cepatnya awak dapat kenalan. Baru je dua bulan duk sini. Anyway...bukan perkenalan itu yang ingin saya bincangkan pagi ni. Saya tak halang awak nak kawan dengan sesiapa pun. Syabab tu ok jer saya tengok. Laporan kelakuannya pun tak ada yang buruk”. Hati Halimah sedikit lega.

“Cumanya apa yang ingin saya katakan kat awak ialah cara awak tu tak betul. Mungkin awak berniat baik. Tapi matlamat tak halalkan cara. Kita ni orang belajar agama. Tindakan kita pun kenalah mengikut lunas agama. Kalau kita sama jer macam mereka yang tak belajar agama...di mana bezanya kita dengan mereka? Apa guna mai belajar jauh-jauh. Buat apa keluarga di kampung berpenat lelah menanggung kita di sini. Pergaulan mesti ada batasannya. Lebih-lebih lagi dengan lelaki. Dengan tunang sendiri pun masih ada lagi garis panduan dalam pergaulan. Rasulullah ada berpesan, sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia keluar dengan seseorang perempuan tanpa ada mahram bersamanya. Kerana yang ketiga di antara mereka ialah syaitan".


"Syaitan akan berusaha dengan apa jua sekalipun untuk merosakkan anak cucu Adam. Apa yang penting sangat sampai awak tergerak hati nak pergi jumpa dia. Kalau pun penting sangat...tak cukup ke sekadar berbual di telefon? Tapi bagi saya takde apa-apa kepentingan pun untuk awak buat camtu. Awak kena ingat, dia tu tak ada apa-apa hubungan ngan awak. Sekadar kawan jer. Dah habis ke member-member akhawat awak untuk dijadikan tempat mengadu?...kalaulah awak ada masalah. Jika awak nak mintak nasihat atau pandangan daripada dia...bukan salah. Tapi gunalah cara yang betul”.

“Awak ingat tak lagi dalam Al-Quran ada mengingatkan kepada kita kaum perempuan supaya jangan melembutkan suara apabila bercakap dengan laki-laki? Tu inzar buat mereka yang berkeperluan untuk bercakap ngan kaum lelaki. Bukan saja-saja nak sembang".


"Kenapa sampai begitu sekali peringatan diberi. Turun ayat tersebut untuk isteri-isteri Nabi pulak tu. Eh! Ummul Mukminin tak reti ke hukum hakam agama sampai kena peringat sebegitu? Ni la salah satu ajaran dari uslub Al-Quran sebagai panduan buat wanita Muslimah. Kalau Ummul Mukminin pun diperingati sebegitu rupa, lebih-lebih lagi la kepada kita”.

Comfirm-kah kita akan dapat mengawal diri bila berdepan dengan lelaki? Nak-nak pulak bila dah ada bibit-bibit rasa kasih sayang pada si dia. Saya ni perempuan jugak awak. Dah masak sangat saya ngan karenah dan perasan perempuan. Sebab tu la awal-awal lagi Tuhan meletakkan batas sempadan. Pastikah kita apa perasaan si lelaki tu pulak bila dengar suara lunak merdu kita? Katakanlah yang kita dah mengawal suara sebaik mungkin. Tapi kena ingat...macam mana dikawal pun, suara kita tetap lembut. Itu dah fitrah kejadian wanita".


"Kalau awak nak tahu, lelaki ni kan...bila dengar jer suara wanita dah rasa lain. Saya dah kahwin saya tahu la. Begitu jugak dengan gambar-gambar yang awak dah bertukar dengan dia tu. Untuk apa? Bagi kat saya satu alasan jer cukup. Tapi kenalah jawapan relevan”.

Ustazah mengeluh panjang. Bicaranya diteruskan lagi. “Tak apa la. Saya tahu awak takde jawapannya. Awak tahu tak. Perempuan tengok gambar lelaki. Lelaki simpan yang perempuan punya. Kalau tak cun/hensem tuan gambar tu, pasti tak disimpannya. Tul tak kata saya ni? Itulah penangan nafsu namanya. Kalau dah dengan nafsu...haa! awak rasa camane?”.

“Erm...sayaa..saya...”.


Kring!...kring!. Deringan telefon di meja memotong percakapan Halimah.

“Hello!”. Jawab ustazah.

“Waalaikumussalam WarahmatulLah. Yer saya. Insya-Allah...lagi lima minit saya sampai”. Sambungnya dan terus meletakkan ganggang.

“Halimah..saya cakap ngan awak ni bukan atas nama Timbalan Pengarah”. Dilingkupkannya papan tanda tertulis ‘Timbalan Pengarah’ di meja.

“Saya cakap ni atas dasar tanggungjawab seumpama seorang kakak terhadap adiknya. Saya bukan nak marahkan awak. Bukan nak perlekehkan awak. Bukan jugak nak berleter kat awak. Kita ni perempuan. Sifat malu merupakan benteng peneguh iman kita. Tunjukkan kekuatan serta ketegasan kita sebagai Muslimah. Jangan biarkan iman luntur dengan bisikan hawa nafsu. Jangan lemahkan jiwa hanya dengan mainan perasaan. Jodoh pertemuan dah ditetapkan-Nya. Kalau syabab tu dah serius ngan awak, masuk jer meminang. Tu cadangan saya. Dan itulah cara yang lebih bertepatan dengan agama”.

“Saya nak ajak awak sama-sama berfikir dengan kata-kata saya tadi. Kalau kita yang terdedah dengan ilmu agama setiap hari ni pun masih buat benda-benda semacam tu, tak pelik la kalau kita tengok keruntuhan moral yang begitu kritikal buat mereka yang tak didedahkan dengan pengetahuan agama. Cam kat Malaysia tu. Fikirlah baik-baik. Supaya taklah nanti kita termasuk dalam golongan yang merosakkan nama baik student agama. Walaupun kecik perkara tu...tapi mungkin itu hanyalah pada pandangan peribadi kita semata”. Ujar ustazah mengakhiri kata-kata sambil memegang bahu Halimah dan sama-sama melangkah keluar.


Dengan ukiran senyuman di bibir dan tanpa sepatah kata-kata, ustazah berlalu meninggalkan Halimah di hadapan pintu yang tertera ‘Unit Tatatertib’ itu.

Halimah mula menyusun tapak. Melangkah pulang ke sakan. “Tak sangka pulak begitu baik Ustazah Ifah tu”. Tuturnya dalam hati.


Fikirannya makin ligat berputar. Kata-kata ustazah tadi tak berhenti menujah benaknya.

“Perlu ke aku ikut kata-kata ustazah yang ‘macam’ ikhlas tegur aku tu? Ahh!..tu pun takkan tak boleh. Kecoh betul la. Tapi...sesekali rasa cam ada gak benarnya kata-kata ustazah tadi tu”. Hati, perasan, dan fikiran Halimah rancak duk bertelingkah di ambang gerbang kebenaran.

“Kalau aku ikut...adakah aku perlu hadapi suatu perpisahan? Hisy!!...tak mungkin. Lantak la...”. Bentak naluri Halimah sambil tangan mencapai towel terus menuju ke bathroom. “Tadi dah tak sempat. Petang nanti aku nak tunggu ‘dia’ kat internet. Mana la tau kut-kut jumpa. Mintak-mintak camtu la”.

Desiran air kedengaran. Menyegarkan tubuh setelah dimamah terik mentari. Musim soifi akan berakhir tak lama lagi. Hamparan bumi akan kembali tenggelam. Diliputi salji tebal memutih. Bersama tenggelamnya kerdipan mutiara bicara ustazah.

Persahabatan. Cinta. Kasih dan sayang. Suatu rangkaian yang tak mungkin dapat diungkaikan. Satu fitrah kurniaan Tuhan. Bajailah ia dengan nur iman berserta ketaqwaan. Agar fitrah tidak menjadi fitnah.