SILA SKROL KE BAWAH UNTUK ARTIKEL TERKINI

Adik Nurin, Mangsa 'Noda Modenisasi'

- Dipinjam dari laman PERMAYA ONLINE

Entah apa yang harus diperkatakan lagi. Tiada penawar yang dapat mengubatinya lagi. Hanya khabar dan khabar lagi. Hampir setiap ketika dan saban hari. Fenomena ini belum pun menjelmakan tanda-tanda keinsafan diri. Terus berlarutan tanpa henti-henti. Tidak mengendah, walaupun masyarakat hingar mengutuk tanda simpati.

Takziah kami ucapkan. Simpati kami lahirkan. Namun begitu, masih tidak mampu bagi kami untuk meluahkan belas yang begitu membungkam. Atas dasar ‘cinta’ ini, kami daripada Persatuan Pelajar Malaysia Yaman (PERMAYA) turut bersikap mengutuk kejadian pilu ini. Sekaligus menegaskan bahawa kami akan bersama pencinta keharmonian Islam dengan terus memperjuangkan agenda meruntuhkan segala bentuk penganiayaan, penindasan, kezaliman, dan ketidak adilan.

Adik Nurin kini telah menjadi salah seorang daripada sekian ramai mangsa ‘manusia binatang’ ini. Bayangkan andainya kita di tempat keluarga mangsa ketika ini. Tambahan pula ianya berlaku ketika tirai Ramadhan baru sahaja dibuka. Ya, begitu memeritkan. Amat melukakan. Tidak ada yang dapat memastikan bahawa peristiwa tragis ini tak akan berulang. Bahkan tidak dapat disangkal kemungkinan kejadian ini akan terus berlarutan. Kenapa?!

Bukankah pihak berkuasa dan yang bertanggung jawab telah bertungkus-lumus menyelesaikannya pabila saban kali tragedi ngeri ini berlaku? Pelbagai usaha untuk memulihkannya telah dijalankan? Bermacam kempen memeranginya telah diuwarkan? Tetapi semua itu masih belum membuahkan hasilnya yang ranum. Kalu ada pun, udah ditebuk burung atau tupai. Masih tidak menampakkan kejayaannya. Kenapa?

Ayuh sahabat, mari kita kembali kepada azali. Amat perlu untuk kita membelek semula helaian Al-Quran yang tersimpan di rak-rak hiasan. Sangat wajar untuk kita menekuni, mengkaji, seterusnya mencipta satu formula baru dari kitab suci itu bagi membunuh virus kebobrokan sistem fe’el masyarakat kini. Inilah buah dari modenisasi yang tidak terkawal. Yang tidak mengenal Pencipta. Yang melupakan Penguasa. Penuh noda. Amat menakutkan.

Semua daripada kita sudah tidak selamat walaupun di desa sendiri. Anak-anak perlu diawasi walau hanya ke pasar malam ataupun ke pusat tuisyen. Hatta di sekolah sendiri. Hari ini mereka, siapa sangka besok kita pula?

“Ya Allah, Tuhan Penguasa alam, amankanlah kami dari amarahmu ini ya Allah”

Ayuh, jangan dilengahkan lagi. Inilah saat kita perlu kembali!!!



Ahmad Bilal Bin Rahudin
Pemangku Presiden,
Persatuan Pelajar Malaysia Yaman (PERMAYA)


Ehem:

:
Tak sempat aku nak update...so, aku panjangkan tangan meminjam bahan dr PERMAYA Online...Sori nooo :)

:
Pic comel Adik Nurin pula aku 'curik' kat paparan blog kawan yg belom ku kenali, Qudwah_Mardihah....makcik jgn marah ye :)


- anTusufi

Celoteh Kami -4 (Jom candaattt)

Salam sejahtera dan selamat bersua kembali kita dalam Celoteh Kami. Kepada Allah, Tuhan petala langit dan lapisan bumi jualah dipulangkan segala kesyukuran yang selayaknya. Sekaligus itu dipersembahkan juga salam luhur buat Muhammad, Utusan-Nya.

Gamitan gelombang biru telah pun dipenuhi. Tiga daripada ahli mesyuarat tingkap Geng aLwatary sudah berada di tanah Darul Iman kini. Termasuklah aku. Dua lagi ialah Man dan Usop. Tak beberapa minggu dari sekarang, insya-Allah dua orang lagi akan berangkat pulang. Tinggallah hanya dua orang di teratak aLwatary jauh di Yaman sana terkontang-kanting. Bagai hilang saudara. Bak kesepian melanda.

Jangan sedey-sedey ekk. Tak mengapa, sekutu-sekutu kita masih sudi mendampingi korang berdua. Bilal, Izo, N The Geng masih ada. Apit N The Old Sana’a School masih siaga. Pasakkan lagi ukhuwwah itu ya. Jangan dileka.

Inilah Celoteh Kami pertama selepas kepulangan aku ke bumi Hadhari yang pesat membangun ini. Oh Malaysiaku tercinta. Wah! Memang dah banyak berubah. Aku sendiri pun sampai dah terlepas pandang rumah sendiri waktu first time tiba sebulan lepas.

Kalo nak shopping lak dah tak perlu susah-susah naik bas. Jalan kaki saja dari rumah boleh sampai ke Mydin Mall dalam masa tak lebih dari 10 minit. Lagi syoknya, dapat pula mencuci mata. Balik dari Mydin Mall tu, duit licin, mata pun bersih. Tapi hati makin berdaki. Iman kian berkarat. Payah sekarang kan? Nak elak sangat pun, serasa macam rugi lak, hehehe. Eh, korang paham tak ni?

Dah la tu. Buat-buat lupa sahaja pada dunia penuh haru-biru likat itu. Bikin kita mual je nanti. Aku pun dah naik loya nak sembang pasal dunia yang monsunnya tak juga berubah. Cuacanya tetap tidak berganjak. Jom kita ke dunia lain pula:)

Dunia yang dimaksudkan ialah dunia samudera terbentang. Deru gelombang biru menghempas lautan sejauh ufuk mengaki langit. Tersimpan di perutnya sejuta khazanah keagungan Tuhan Pencipta.

Hari Isnin baru-baru ini. Tanggal 20 Ogos 2007. Tengah hari itu kami menghadiri jemputan walimah si Budak Gemok. Empat buah kereta bertolak dari Terengganu. Sebuah lagi dari Kelantan. Masing-masing menuju ke rumah saudara Nub, si Budak Gemok di Kg. Padang Luas, Jerteh, Terengganu. Seronok. Majlis meriah. Diorang sempat berposing tangkap gambar lagi bersama pengantin. Aku ketinggalan kerana duk lepak kat surau waktu tu dengan Zamir dan Afifi. Ceh…rugi!

Budak Gemok begitu berseri. Wajahnya ceria. Senyumannya manis, kekadang berbaur sinis. Dipadankan pulak dengan sepasang baju Melayu berwarna putih membalut diri. Anggun, bergaya, dan segak sekali. Terima kasih banyak-banyak ye Nub…meluangkan masa layani karenah ‘gila-gila’ kami. Moga kalian berdua kekal abadi hingga ke taman firdausi. Itulah doa, hadiah tulus daripada kami. Sori ya, present tak sempat kami nak beli :)

Okey, habis kisah si Budak Gemok. Usah kita kacau dia dulu. Biarkan dia dengan labu-labunya. Ops, bukan…biarkan dia dengan mempelai kalbunya.

“Kali nie kami bagi can…pelan-pelan noo…hikhikhik”.

Petang itu kami dah aturkan satu program. Kumpulkan bebudak Yaman kat Malaysia ni. Penyertaan ramai, hingga berpuluh orang. Namun yang datang hanya 15 orang. 18 orang kalau termasuk penganjur. Yang lain semua tarik diri kerana kerja hari-hari sering membungkam diri. Aku, man, dan Usop mewakili aLwatary Geng selaku penganjur pada program tersebut. Program candat sotong.

Balik dari rumah Budak Gemok, kami terus berkejar ke pelabuhan Chendering, Terengganu. Dari situlah kami akan bertolak menaiki sebuah bot nelayan milik abang salah seorang daripada kami, Kori. Dia dan abangnyalah yang menjadi jeragan kapal pada hari itu.

Kami bertolak ketika waktu menunjukkan kira-kira hampir jam tujuh petang. Terlebih dahulu doa pelayaran dibaca yang diketuai oleh saudara Juzlan Mohamed. Dan tak lupa, pil tahan mabuk laut dibahagi-bahagikan kepada setiap peserta. Tapi agak terlewat, kerana pil itu sepatutnya dihadam sejam-dua sebelum pelayaran.

Hari sudah pun gelap. Angin sedikit kencang. Ombak pula agak kasar. Memukul-mukul bot kami. Menghuyung-hayangkan jasad bot. membuatkan sesetengah daripada kami semakin tak keruan. Fening-fening lalat sudah pun terasa. Ada juga yang dah tergolek semasa mahu berjalan. Banyak juga aksi menggelikan urat perut dapat disaksi.

Sebelum apa-apa aktiviti lainnya, masing-masing menunaikan solat Maghrib terlebih dahulu. Ada juga yang terus menjamakkan Isyak dan Maghrib. Aku sendiri turut solat jamak. Solat pula sambil duduk. Kalau berdiri, terguling-batinglah jawabnya. Peserta masing-masing datang dari KL, Perak, Kelantan, dan Terengganu sendiri. Memang syok gile dapat berprogram ramai-ramai camtu. Kepada Geng aLwatary dan sekutu-sekutunya, rugi woo korang tak join, hehehe.

Sauh dah dilabuhkan berhampiran Pulau Kapas. Sebaik saja selesai solat, satu per satu candat dilepaskan. Bersinar-sinar di dalam air menggoda si sotong berjanggut panjang bertulang satu itu.

Sejurus kemudian, Hasbullah dengan wajah penuh keriangan bersadur sedikit keangkuhan telah berjaya menaikkan sotong pertama. Sengehannya penuh keriakkan. Dia telah berjaya merebut tempat pemenang kategori ‘sape dapat sotong paling awal’. Mungkin sotong tu tersesat. Kerana selepas itu sudah tak ada lagi sotong dapat dinaikkan. Terpaksalah pula Pak Jeragan menganjakkan bot kira-kira 1km ke hadapan.

Keadaan menjadi hingar. Riuh rendah. Rupanya seorang lagi peserta berjaya merangkul tempat pemenang. Kali ini pada kategori ‘mabuk laut’ pula. Sesiapa yang muntah paling awal ditabalkan sebagai pemenang. Pemenangnya dari Kijal. Nama manja skemanya ialah Zul. Geng aLwatary pasti mengenalinya.

Hmm, dah tersangat panjang pula celoteh kali ni kan. Sori la kalau korang boring dan naik jemu untuk menghabiskannya.

Lepas tu ramai la yang muntah-muntah. Cam orang baru-baru mengandung pulak tingkahnya. Semua dah terbaring. Dah tak larat nak bangun. Hidangan makan malam pun mereka dah tak endah. Jeling pun tidak. Tinggal aku, Man, Usop, Kimie, Juzlan, Cikku, dan Pizo saja yang mampu bertahan sehingga pulang ke pelabuhan keesokkan harinya.

Malam tu banyak sotong dinaikkan. Menu makan malam kami ialah nasi goreng sotong. Man yang jadi chefnya. Sarapan pagi pada esoknya pun sama. Malam itu aku tidur jam 2 pagi. Lena hingga ke Subuh. Keadaan cuaca dah semakin tenang. Dah tak ada awan-awan hitam menyelimuti langit. Bulan Syaaban yang separuh penuh tu pun udah menjelmakan diri. Anak-anak ikan sesekali melompat riang bermain di permukaan air. Man dan Kori masih belum tidur waktu tu. Yang lain awal-awal lagi dah diulit mimpi. Geng mabuk tu usah cerita la, siang-siang lagi dah out.

Pagi keesokkan hari pula, sempat juga kami mengail ikan. Setengah bakul ikan kerisi dapat dijinakkan. Cukup la tu buat pelepas gian. Kepuasan begitu terasa.

Jam 9 pagi sauh dinaikkan. Enjin dihidupkan. Bot mula bergerak pulang. Wajah-wajah mangsa mabuk laut tidak tergambarkan. Begitu ceria. Seronok tak terkata. Mungkin dah tak sabar-sabar mahu pijak daratan. Di situ barangkali ghairah mereka tertanam.

Jam 10 pagi kami selamat tiba di pelabuhan Chendering. Wida’ dengan Pak Jeragan, langsung terus ke rumah rehat yang telah pihak penganjur sediakan. Mandi serta siapkan diri. Sotong yang setengah guni beras 50kg itu kami agih-agihkan macam harta ghanimah sesudah perang.

Lepas makan tengah hari di warung Lempeng, pekena menu special air tuak aiskrim dan ikan keli selera kampong, kami mula gerak. Berpecah pulang ke halaman masing-masing.

Berbanyak terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi datang jauh-jauh bagi menjayakan program ini. Walau terpaksa menghanguskan RM30 sebagai pendaftaran. Nampaknya ukhuwwah masih berpadu antara kita. Pelajar senior dan junior dari Yaman. Inilah tugas kita. Memupuk semangat ukhuwwah umat. Bukankah telah kita sepakati bahawa dengan kesatuan ukhuwwah itu akan menghasilkan kejituan ummah? Perkasakanlah ia. Hingga ketemu lagi.


- anTusufi


Ehem: Maaf..entri nie terlewat di-publish-kan kerana duk tunggu gambar yang tak muncul² lagik...alaaahaaaiii

:Gambar di masa program belum lagi dapat disiarkan kerana sedikit kesilapan teknikal...ataupun juru foto kami masih kemabukkan Laut Cina Selatan :)