SILA SKROL KE BAWAH UNTUK ARTIKEL TERKINI

Maal Hijrah 1430

Sebuah Perjuangan


Maal Hijrah kemari lagi,
Bertukar sanah silih berganti,
Sebuah sirah semakin menjauh,
Pergi dan pergi,
Perjuangan langit bawaan Nabi.

Ingatkah kamu wahai manusia,
Perjuangan Nabi tauhidkan semesta,
Membawa agama kenalkan yang Esa,
Tanpa menagih benda dan harta,
Terus berjuang...Terus bersiaga,
Menentang musuh dari bertakhta.

Betapa perit likuan itu,
Penuh duri ranjau berbatu,
Tetap ditempuh tanpa bersendu,
Bersama sahabat sedia membantu,
Bersama pengikut setia bersatu,
Demi agama mereka berpadu,
Demi umat (kita) mereka beradu.

Mereka dikecam,
Mereka difitnah,
Mereka dicengkam,
Mereka cuba dimusnah,
Angkara kuffar si abdi Syaitan.

Namun Tuhan tetap bersama,
Tika berseorang...tika berdua,
InnalLaha ma'ana,
Lafaz masyhur diucap Baginda,
Buat penenang sahabat di gua.

Duhai kawan itu sejarah,
Bukan sebagai isi ceramah,
Bukan sekadar dibuat sambutan,
Mencari tokoh Maal Hijrah,
Dicipta pelbagai tema dan anugerah.

Perjuangan pula bagai dilupa,
Tauhidik jiwa sudah dialpa,
Iman dilempar merata-rata,
Bersepah tiada lagi berharga,
Bertuhankan harta,
Nafsu beraja,
Di fuad..Di jiwa..Dunia membuta.

Kembalilah insan kepada agama,
Pasti berbahgia di dunia juga di sana.
KEMBALI.

anTusufi,
30 Zulhijjah 1429H,
Bilik Pena, 10.30am.

Usia Cinta Bersatu; Album Cinta

Ku persembahkan ucap kasih buat semua. Kepada keluarga yang memahami dan saling berusaha bagi menyatukan 'cinta'. Kepada zaujati yang luhur menyerahkan makrifat 'cinta'. Kepada para tetamu yang hadir pada ketiga-tiga majlis yang diadakan bagi meraikan 'cinta'. Kepada kawan-kawan yang datang serta turut menjayakan majlis tersebut atas nama 'cinta'. Ayuh kita mufradkan 'cinta' itu, dan membawanya ke puncak langit, menghadap Pencipta segala 'cinta'.

"Terima kasih Tuhan. Hanya dengan cinta-Mu kami bertemu lalu bersatu. Maka, Engkau perteguhkanlah iman kami. Kuatkanlah kesabaran kami. Lembutkanlah jiwa kami. Lenturkanlah egois kami. Rahmatikanlah langkah hidup kami. Mawaddahkanlah hubungan kami. Berkatilah rezeki kami. Kurniakan buat kami zuriat yang mengenal-Mu. Dan tolonglah kami, selalulah bersama kami, dengarilah tangisan dambaan kami, pandanglah kami Ya Allah. Sesungguhnya telah kami sahut seruan-Mu Ya Tuhan. Ya, Engkau maha Mengetahui. Amin."
Sebelum ke rumah pengantin perempuan

Rombongan ke rumah pengantin perempuan













Hantaran dua pihak


Antara hadiah terkumpul yang dimenangi :)



















Debaran Ijab wal Qabul...Alhamdulillah, skali sentap saje :D

Bonda, zaujati, & ummi

Geng aLwatary




Si Iqbal kiut, permata my bro


Salam dihulur, ciuman dilabuh, kasih disadur, syukur dipohon

Persediaan
menyambut menantu

Abah & AbgMi














Westling kanak2, pengganti silat pulut :)











"Ya Tuhan, satukanlah kami dengan cinta-Mu"

Usia Cinta Bersatu; Ijab & Qabul

Selepas dibilang-bilang, dah hampir 2 minggu aku tak update blog ni. Tak berkesempatan sebenarnya. Hanya jenguk-jenguk je, hendak balas msg dari kawan-kawan pun tak dan. Maklum saja la kan, ehem-ehem. Korang pun faham kan, hehehe. Eh, jangan tersalah tafsir dah la ye ;)

Terima kasih la kepada sahabat-sahabat yang tergerak untuk bagi ucapan buat kami berdua. Melalui blog, sms, panggilan telefon, yang datang ke rumah semasa majlis aqad dan kenduri. Semuanya, jazakumulLahu khair aku ucapkan. Mudahan ucap dan doa kalian dipandang Tuhan. Dan semoga Dia membalas yang terbaik buat kalian, aku doakan.

Syukran jazilan li ikhwah tullab minal Yaman allazina yahdhuruna fi lailatil 'aqdi almubarokah. Malam itu rumah mertua aku gegak dengan suara korang je. Terharu jugak rasanya dengan kehadiran korang beramai-ramai tu. Ada yang datang dari luar Terengganu. Si
alories, kameraman yang aku undang istimewa dari KL datang tanpa banyak alasan walaupun masa tu dia sedang sibuk untuk persiapan balik beraya Adha di kampungnya, nun di Thailand sana. Pape pun, terima kasih, terima kasih, dan terima kasih aku ucapkan. Alories sekarang sedang siapkan album walimah yang dibikin khas untuk aku. Sekali lagi, terima kasih kawan.

Ok, kat bawah ni aku kongsikan klip video aqad yang my bro cut dari rakaman di sepanjang walimah. Sori, sistem audio dia sedikit bermasalah (pengantin tak pakai mikrofon, hehe). Lepas ini, akan menyusul gambar-gambar 'panas' sekitar majlis walimah ;)

Chow...

video

Aku taktau la kenapa video ni tak balance, tersilap converted gamaknya, huhu
Korang layan je la ekk, sorii :D


Ehem:
: TengQ to my bro yang jadik juruvideo selama dua hari satu malam:)
: iAllah bermula bulan satu nanti aku akan siarkan perkembangan Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu.
: Oh, nampaknya bermula minggu ini seluruh jentera pilihanraya berkampung di KT. Alangkah jem-nya jalan, huhuhu.

Salam Takziah

Maghrib kelmarin aku agak terkejut apabila mendapat khabar via SMS yang memberitahu bahawa Ahli Parlimen kampung laman ku telah meninggal dunia. Beliau ialah Datuk Razali Ismail daripada Barisan Nasional (BN) yang berjaya menyandang kerusi Parlimen Kuala Terengganu dalam 'peperangan' tiga penjuru pada pilihanraya ke-12 awal tahun 2008 baru-baru ini.


Pemergian beliau tanpa sebarang amaran. Tiada apa-apa petanda. Pemergiannya beliau bagai membawa petunjuk. Petunjuk bagi sesiapa yang tidak buta. Yang celik fuadnya. Yang benderang hatinya. Bahawa Tuhanlah segalanya. Tempat datang dan tempat kembali. semua jadi. Justeru, bersiaplah. Berbekallah dengan apa yang difikirkan perlu sebagai seorang hamba dan pembawa amana sebagai khalifah Allah di dada bumi ini.

Allahyarham juga merupakan penjawat potfolio Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia. di kampungku terpampang di mana-mana wajah beliau di kain pemidang ucapan tahniah dengan penjawatan tersebut. Akhir tugas beliau untuk negara ialah dengan menghadiri mesyuarat Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) di Institut Aminuddin Baki (IAB), Genting Highland.

Allahyarham Datuk Razali Ismail

Nek Maimun (Calon Bebas) semasa merebut kerusi Parlimen KT

Kecundang (Mohamad Sabu, calon PAS) di tangan Datuk Razali


Salam Takziah
Da
n
Selamat Mengundi Bagi Kawasan Kuala Terengganu

Ehem:

:
Buat orang KT, sila semak daftar pengundi anda mulai sekarang :)

Usia Cinta Bersatu (versi pantun kronologi)

Alhamdulillah, barangkali seandainya korang terlihat gambar di atas ini korang dapat agak apa yang sebenarnya telah berlaku. Ya, Tuhan maha berkehendak. Disatukan-Nya dua hati, dua jiwa, dua naluri, dan dua jasad, di dalam satu cinta. Semoga ia terpandu untuk mengecap hilwah mufrad cinta-Nya yang teragung.

Insyallah a
ku akan meraikannya bersama kalian. Justeru, aku persilakan kepada sahabat-sahabat mahupun para blogger yang mengenali diri ini untuk datang ke walimah seadanya yang akan dilangsungkan pada 4 Disember 2008 ini. Ataupun, kepada yang tak sempat, boleh juga datang pada 6 Disember 2008 ini. Aku amat berbesar hati dengan kehadiran sahabat sekalian. Doakan kami dengan kebaikkan dan juga dilimpahi dengan kerahmatan di dunia serta di akhirat sana.

Di bawah ini aku saja ingin kongsikan beberapa bait pantun 'ntah pape' yang aku cipta :D



Pulang teruna membawa hajat,
Intai penawar pengubat lara,

Luahkan segala luka tersirat,
Juga mendamba kasih si bonda.


Melangkah dia serata desa,

Nawaitu utama fokus di dada,

Bilakan bertemu bertentang mata,

Pandang tak jemu, molek berbahasa,
Sabar dibaja, berakhlak mulia,
Manis berupa, agama dijaga.


Kepada bonda lalu menghadap,

Khabarkan dia impian dicita,

Langsung diikat tanda beradab,

Tertaut cincin bertatah permata.


Pucuk dicari ulam mendatang,

Menjadi santapan si raja muda,

Manisnya jemari kala terpandang,
Cincin bertatah sarungan mertua.


Purnama mengambang silih berganti,

Hampir setahun beronak duri,

Kini menjengah hari dinanti,
Dua cinta akan terpatri.


Terpatri janji tambatan hati,
Menapak usia penuh mawaddah,
Seiring menggapai mardha Ilahi,
Rahmat dipinta barakah ditadah.

Agungnya ciptaan teruna dara,
Hidup bahgia di raudhah Syurga,
Terpisah angkara si penderhaka durjana,

Musuh semesta ke hujung dunia.

Senyum nak dara di balik purdah,

Melafaz syukur berseli sendu,

Ijab dan qabul sebagai penyudah,

Mengikat usia kasih bersatu.

Menjunjung kasih persembahkan bonda,
Jasa sayangmu sebesar semesta,
Agung cintamu selautan samudera,

Tidakkan ternilai uang berjuta.


Kasih bersatu cinta terpatri,
Menjunjung amanah melangit tinggi,

Wahai Tuan pencinta abadi,
Restukan kami hingga ke Firdausi.


Kepada kalian juga dipohon,
Doakan kami dipanjangkan jodoh,

Hidup bahagia senyum sokmo,
Junjungan termulya dijadi contoh.

anTusufi,

Zulkaedah 1429H / November 2008M




Ehem:


: Syukran awi buat Bro BudakGemok yang sudi men-design-kan 2 gambar di atas :)
: Turut diundang, semua teman dari Yemenie Blogger'z, ar-rushd, syifaarjuna, tintahati, ukhti27, dihah, MF kencana, zainikosnin, & serunaifakir