SILA SKROL KE BAWAH UNTUK ARTIKEL TERKINI

Hanya Pinjaman (Tsunami 26 Dis. 2004)

Ni puisi edisi update...Bagi memperingati tragedi terulung abad ini...Kalo diperhatikan, memang setiap kali berlangsungnya sambutan Hari Natal, akan berlakulah 'amarah' ini, yang bergema di ruang langit...Jadi, kepada korang yang menyimpan hasrat untuk menghadirkan diri anda ke pesta² Hari Natal, fikir²kanlah...Moga kita disisihkan dari 'amarah' itu...

Actually, tadak pape yang nak di-publish-kan sebenarnya...So, sesama la pakat² baca apa yang ada kat bawah ni eyh........


Kau tahu tak...
Peristiwa itu memenuhi dada akhbar
Kisahnya tak lekang
Meniti dari bibir ke bibir
Ceritanya menggempar
Serata ceruk alam.

Kau tengok tu...
Mereka bertempiaran
Lintang pukang selamatkan diri.

Takut..resah..gelisah...
Menyelubungi sanubari
Pabila ombak ganas bagai menyerang
Kerna patuh arahan Tuan yang Satu.

Meluru laju
Merempuh daratan faqir
Dataran ketandusan abdi.

Kau nampak tak tu...
Mereka mula keluar
Ke sana ke mari
Tercengang memandang.

Takjub..gerun..ajib...
Gentar bersalut di hati
Pabila musuh mula berundur
Terbentang athar menyayat
Kehancuran merata.

Hamparan bumi
Danau indah
Desa permai
Bangunan gagah
Kini bak padang jarak
Ranap
Seolah kiamat menjengok diri
Dikerjakan tentera utusan Ilahi.

Lihat...
Mereka terus terpegun
Mata seakan tidak percaya
Namun detik hati mengia
Di celah kebinasaan melata
Masih utuh tersergam
Maqam pengabdian hamba
Kepada yang Esa.

Menggentarkan yang ingkar
Menyedarkan yang lalai
Menginsafkan yang taat.

Bahawa...
Semua maya hanyalah pinjaman
Lorong abdi menuju Pencipta.



- anTusufi

Januari 2005...

Pameran Mukjizat Al-Quran [liputan -3]

Assalamualaikum...

Hari ini aku dah berada di kampung halaman. Walaupun aku ni masih single (tak macam geng mukjizat yg semuanya dah berpunya), tapi berada di kelantan selama 6 hari membuatkan aku merindui kampung laman, hehe.
Semalam merupakan hari penutup Pameran Mukjizat Al-Quran. Dimaklumkan bahawa YB Dato' Husam Musa yang akan memberi ucapan pada majlis penutup tersebut. Aku tak sempat dengan majlis itu sebab awal-awal lagi aku dah cabut balik.
Kehadiran para pengunjung selepas hari perasmian sehinggalah ke hari akhir pameran amat menggalakkan. semakin hari semakin bertambah. Dari kanak-kanak kecil hatta ke orang dewasa, semuanya tak lepaskan peluang untuk mengunjunginya.

Kehadiran paling ramai ialah pada malam persembahan hiburan Islam yang menampilkan kumpulan nasyid kontemporari iaitu Raihan. Beberapa lagu top mereka telah dipersembahkan. Para hadirin dihiburkan juga dengan persembahan dikir barat pada majlis pembukaan. Pendikir terkenal, Jen Endoro telah dapat memukau para hadiri dengan dikir karut tanpa hentinya selama 14 minit. Rekod paling lama beliau mempersembahkan dikir karut ialah selama lebih satu jam tanpa henti. Kesemua lagu yang dipersembahkan oleh kumpulan dikir MPKB itu bertemakan penghayatan kepada Al-Quran. Alaa, aku tertinggal gambar-gambar persembahan tu kat rumah la, lupa nak bawak ke cc. So, tak dapat la korang menengoknya, hehehe...

Oleh kerana tak dapat nak siarkan gambar-gambar persembahan tu, kat bawah ni aku akan paparkan gambar tempat penginapan yang kami lepak selama enam hari itu. Sebenarnya, kalau

diikutkan perjanjian asal, kami (tim Teguh Iman Resources) akan diberi tempat penginapan di Hotel Perdana Kota Bharu. Tetapi pada saat-saat akhir, datang pula sekumpulan tetamu dari Pertubuhan Orang² Cacat Penglihatan. Tempahan hotel masa tu dah pun penuh. Jadi, kami dengan baik hatinya mengorbankan bilik-bilik hotel untuk diberikan kepada mereka. Dan kami pula terpaksalah (tapi ikhlas:)) berpindah ke Akademi Pembangunan Keluarga Bahagia Berhad. Itulah tempat penginapan kami selama beberapa hari itu.

Okay la, aku chow dulu......nak p jumpa member jab. Nanti esok aku sambung balik eyh.....

Bersiap-siap untuk ke tempat pameran

Inilah pondok kami...besar tak semestinya bahagia kan? ;)

Pameran Mukjizat Al-Quran [liputan bergambar]

1) Banner Pameran

2) Pintu utama Balai Islam Lundang, Kelantan

3) Banner di pentas utama

4) Dar Nur Zahra', Penganjur utama pameran

5) Bilik teknikal Teguh Iman Resources

6) Petugas Teguh Iman Resources di bilik teknikal

7) Gunung Pemasak Bumi, satu pembongkaran

8) Gambar (janin) ihsan daripada Teguh Iman Resources untuk banner design

9) Ruang pameran Teguh Iman Resources

10) Petugas Dar Nur Zahra' & Teguh Iman Resources

11) Antara bahan di ruang pameran TIR
(Al-Quran membenar teori sains 'Big Bang')


12) Salah seorang pengunjung sedang khusyuk membaca di ruang pameran TIR

13) Seorang petugas TIR memberi penerangan kepada pengunjung berkaitan
Peringkat Kejadian Manusia menurut Al-Quran


14) Dua orang petugas TIR sedang 'mengejas' paparan slide show di komputer

15) Para pengunjung ruang pameran TIR

16) Pengunjung membanjiri dewan pameran

17) Sekitar ruang gerai jualan di dewan pameran

18) Kanak-kanak ini memerhatikan bagaimana pembentukan janin berlaku

19) Pihak Muslimah juga tidak ketinggalan

20) Keadaan janin yang sudah pun membentuk baby comey ;)

21) Pengarah pameran, (berbaju batik) Dr. Rosli Allaani bersama
orang kanan beliau (berjubah), Ustaz Nik

22) Ustaz Nik, Urusetia Tugas2 Khas pameran (berkopiah) & Ustaz Adli, Penasihat Syar'ie
TIR (berjubah putih), sedang diwawancara oleh wartawan
dari Harakah di bilik teknikal TIR


Ehem:


: Gambar ihsan daripada Teguh Iman Resources (TIR)

:
Terima kasih kepada TIR kerana mengizinkan aku memaparkan gambar mereka di blog ini
: Jurufoto: Jambia Saifin & anTusufi

Pameran Mukjizat Al-Quran [liputan -2]

Hari ketiga. Semalam kami bersarapan nasi putih berlaukkan itik masak kurma. Hari ini pula kami bersarapan nasi putih berlaukkan ikan gulai kuning. Begitulah suasana di negeri Cik Siti Wan Kembang ini. Rata-rata kedai makan menyediakan nasi berlauk sebagai menu pagi mereka. Dan kami tidak melepaskan peluang untuk sama-sama mencubanya.

Malam tadi merupakan waktu paling kronik buat geng Mukjizatsaintifik. Mana tidaknya, kebanyakan tugas-tugas teknikal pameran terpaksa mereka yang uruskan. Pihak urusetia program semacam tiada persediaan rapi, sedangkan ini program besar dan julung-julung kali diadakan. Hinggakan ada di kalangan geng Mukjizatsaintifik yang tidak sempat untuk makan malam. Dalam jam 12 malam barulah kami dapat menikmati makan malam.

Bila pulang ke tempat penginapan pula, bukan dapat terus tidur dan berehat. Malah banyak lagi permintaan akhir minit yang diminta oleh pihak penganjur agar mereka laku ataupun sediakannya. Saat aku tidur pada jam dua pagi, kelihatan dua orang daripada mereka masih bersekang mata menghadap laptop masing-masing di ruang tamu rumah penginapan. Aku terlelap dan entah jam berapa mereka tidur.

Pagi ini pula, ketika kami mahu bertolak ke tempat pameran di Balai Islam Lundang, tengok-tengok di luar pintu empat pasang kasut kami telah dirembat oleh entah penyangak mana. memang bikin panas la di pagi hari camni. Dah la kasut spair tadak. kasut yang hilang tu pulak bukannya yang cincai-cincai, semuanya yang branded punya. Antara yang hilang ialah kasut aku. Huh! Sepasang kasut Dockers present daripada abang aku. So, terpaksalah kami yang kehilangan kasut ini masuk kereta dengan berkaki ayam.

Planning
untuk terus ke tempat pameran bertukar tiba-tiba. Kami ke kedai bundle kasut untuk memilih kasut-kasut yang berkenan di hati. Sekali lagi kami terpaksa berkaki ayam masuk ke kedai tersebut (tapi aku pakai stokin, hehe). Setelah masing-masing menjumpai kasut atau sandle yang berkenan, terpaksalah kewangan milik Teguh Iman Resources dikeluarkan bagi membayar kasut-sandle yang telah dibeli. Kami terus bergegas ke tempat pameran.

Inilah antara cabaran yang terpaksa diharungi. Begitu teruja. Bukan senang rupanya untuk kita ingin membawa agenda 'iman' ke alam realiti. Banyak halangan (ujian) yang perlu diharungi.

Aku doakan agar Teguh Iman Resource menghadapinya dengan cekal. Biasalah 'ayam baru'. Budak yang baru mahu melangkah memang sering rebah. Tapi teruskanlah cita-cita itu sehinggalah kamu mampu berlari. Kala itu, tak mustahil kamu akan dapat terbang tinggi ke angkasa pula. Jangan lupa ajak aku sekali, hikhik...


Ehem:

:
anTusufi melaporkan dari kompleks Balai Islam Lundang, Kelantan ;)

Laporan Dari Harakahdaily.net

Salmah Mat Husain
Tue | Dec 11, 07 | 7:17:33 pm MYT


KOTA BHARU, 11 Dis (Hrkh) -
Pameran Mukjizat Al-Quran 2007 yang julung kali diadakan bermula hari ini sehingga 16 September ini mengetengahkan pelbagai kelebihan kitab suci itu.

Orang ramai termasuk pencinta Islam, penganalisis dan berbagai lagi golongan profesional berpeluang menyaksikan sendiri pameran itu yang diadakan di Balai Islam, Lundang.

Pengarah program, Dr Rosli Alaani Shekh Abdul Kader berkata, program anjuran perpustakaan Dar Nur Al-Zahra dengan kerjasama kerajaan negeri itu akan dirasmikan Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 13 Disember ini jam 3 petang.

Menurutnya pameran itu terbuka kepada semua lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa, agama dan umur.

"Program ini dijangka mendapat sambutan terutama penglibatan pelbagai pihak yang mahir dalam bidang al-Quran termasuk syarikat Teguh Iman Resources yang ditubuhkan anak murid Sheikh Abdul Majid Zandani".

"Selain itu, seorang lagi tokoh besar dan antara pengasas ilmu sains dan mukjizat al-Quran, Dr Danial Zainal Abidin, yang banyak menulis buku mengenai Quran dan sains terbabit sama," ujarnya di sini.

Selain itu turut diadakan konsert nasyid dan dikir barat Islam bakal menampilkan kumpulan Raihan dan pendikir tersohor Kelantan, Jen Endoro. Aktiviti lain termasuk pertandingan bercerita kanak-kanak, demontrasi menulis khat dan jawi serta bicara ilmu. - mj

Pameran Mukjizat Al-Quran [liputan -1]

Hari ini merupakan hari pertama aku berada di kompleks Balai Islam Lundang, Kelantan. Tempat berlangsungnya Pameran Mukjizat Al-Quran itu. Sebaik sahaja tiba di sini pada waktu Mahgrib malam tadi, aku terus mencari group Mukjizatsaintifik ataupun yang dikenali dengan Teguh Iman Resources dalam pameran tersebut.

Mereka adalah antara yang mengendalikan bahagian teknikal pemeran dan menjadi pengendali khas bilik tayangan video yang menayangkan perbincangan antara Syeikh Abdul Majid Az-Zindany (Pengasas Badan Mukjizat Saintifik) dengan beberapa orang saintis Barat yang terkenal dalam bidang pengkhususan yang berbeza. Bilik itulah yang menjadi markaz gerak-kerja mereka. Dan aku, secara tak langsung turut menyertai mereka.

Pameran ini antara lainnya mengandungi ruang legar yang mempamerkan penemuan-penemuan sains dan kajian terkini yang disepadankan dengan bukti-bukti dari nas Al-Quran yang telahpun terlebih dahulu membicarakannya lebih 1400 tahun yang lampau. Gerai-gerai jualan buku juga ada disediakan. Selain itu, pelbagai acara menarik seperti cabutan bertuah, permainan kanak-kanak, persembahan nasyid, dan deklamasi sajak turut diadakan.

Hari ini dan semalam merupakan hari pembukaan pameran. Esok pula adalah hari perasmian yang akan disempurnakan oleh YAB Menteri Besar Kelantan. Sambutan para pengunjung setakat ini nampaknya agak perlahan. Tidak berapa ramai. Kita tunggu sahaja selepas majlis perasmiannya nanti, mungkin jumlah kehadiran pengunjung lebih memberangsangkan. Sila ikuti perkembangannya di blog ini. Insya-Allah aku akan melaporkannya dari hari ke hari selama beberapa hari aku di sini.


Anjuran:
Perpustakaan Awam Islam Dar Nur Zahra’ (DNAZ’)

Dengan kerjasama:
Kerajaan Negeri Kelantan – Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra – Teguh Iman Resources – Pusat Islam – Kampus Kesihatan Universiti Sains Malaysia – Perbadanan Muzium Negeri Kelantan – Pertubuhan Amal Ibnu Sina Malaysia – Majlis Agama Islam Kelantan – Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam – Jabatan Agama Hal Ehwal Islam Kelantan – Persatuan Pengguna Islam Malaysia – Pupuk Nilai Murni Berhad – Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam – Hotel Perdana – Darul Digital.

Ehem:

: Kepada anda yang kelapangan, datanglah beramai-ramai ke pameran yang menjanjikan satu ‘pembongkaran’ buat para pengunjungnya ini
: Pameran ini berlangsung dari 11 – 16 Disember 2007, jam 10 pagi hingga 10 malam. Kemasukan percuma
:
Tiada penaja yang sedia untuk membayar iklan ini, huhuhu ;p


Bahang Pilihanraya

Semalam, lepas balik dari solat Isyak kat masjid, aku terpandang ada surat kat peti surat rumahku. Aku merapatinya dan terus mengambil surat yang tak bersampul tu. Sesudah duduk di kerusi kat garaj rumah, aku mula membaca surat rasmi dari Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu itu.

Ha! Kali ni aku nak ceritakan perihal politik tanah air skit. Inilah kali pertama blog ni berbicara mengenai politik.

Sebenarnya isu politik amat penting bagi kita. Terutamanya untuk mencorak jatuh-bangunnya negara. Dengan politik, negara mampu menuju ke arah sebuah ketamadunan yang tinggi. Dengan politik, kita berupaya untuk memperbaiki kehidupan masa depan negara. Masa depan anak bangsa. Dan Islam juga amat menitik-beratkan tentang politik.

Tidak dapat tidak, ummah perlu mengambil berat berkenaan politik. Usah memandang enteng mengenainya. Sepertimana adanya perbankkan Islam, ujudnya sistem muamalat Islam, munakahat Islam, ekonomi Islam, begitu jugalah dengan politik. Jadi, sesiapa yang mengaku dirinya Islam, perlulah mengambil cakna perihal politik. Politik negara masing-masing khususnya. Agar politik negara dapat berjalan seiring dengan kemahuan Islam itu sendiri. Tidak kiralah Hadhari ke ataupun Hadharah. Apa yang penting, pengamalan Islam yang sebenar harus ada dalam arena politik. Itulah tugas kita.

Isi surat rasmi tersebut adalah untuk menjemput para peserta yang sudah terpilih untuk menghadiri satu kursus berkaitan jentera pilihanraya yang akan diadakan di Hotel Boutique, Langkawi. Mungkin para peserta dapat pergi ke negeri Jelapang Padi itu dengan percuma, sebab takde pun tertera kos bayaran kat surat tersebut.

Wah! Nampaknya kita sudah hampir dengan pilihanraya umum. Kalaulah parti terbesar yang menakluki Malaysia ini sudah memanggil awak-awaknya menyertai kursus jentera pilihanraya, itu tandanya hari pembubaran Parlimen sudah tidak lama barangkali. Berdebar-debar rasanya menanti saat pengisytiharan tarikh keramat pilihanraya oleh Perdana Menteri kita.

Rata-rata akhbar kelmarin pun ada menyiarkan ucapan Pak Lah yang mengatakan bahawa parti kerajaan sudah amat bersedia untuk menghadapi ‘peperangan’ pilihanraya umum ke-? (ke berapa dah ye?) pada bila-bila masa sahaja. Poster-poster plastik berwarna biru pekat juga sudah ‘naik’ sikit-sikit.

Memang pilihanraya tak ubah seperti sebuah peperangan. Kerana itu diharapkan kepada orang-orang politik baik daripada pihak kerajaan mahupun pembangkang, haruslah menanganinya secara anak jantan. Jangan berpencak ala tikam dari belakang. Itu sungguh mengaibkan. Begitu menjijikkan.

“Gocoh orang takdok batu”, kata orang Ganung.

Muslihat dan strategi adalah amat diperlukan dalam pertarungan ini. Tetapi awas! Jangan sampai melibatkan penipuan. Kerana penipuan hanyalah amalan orang-orang yang salah. Itu satu jenayah.

Masing-masing puak mengatakan bahawa merekalah yang betul. Masing-masing lantang berpidato sana-sini bahawa merekalah pembawa agenda kebenaran, keadilan, dan kemakmuran. Ingin membela Islam. Mahu ‘mengislamkan’ negara. So, berperanglah kamu dengan berbataskan syarak tentuan Islam. Pastikan pilihanraya berjalan secara BERSIH. Pembangkang usah mencetuskan huru-hara. Pihak ‘kerajaan’ pula janganlah membuat kengkangan tidak menentu hala.

Mudahan keputusan pilihanraya nanti akan lebih memartabatkan agenda Islam. Moga mana-mana usaha kerajaan yang ingin meninggikan Islam dapat diteruskan dan direalitikan. Tunjukkan kepada dunia bahawa kita yang merumpun bangsa ini mampu memahat sejarah dengan pemahat Islam. Kita akan mencipta tamadun dengan khazanah Islam pusaka nabi-nabi.

“Tiada halangan, hanyalah peluang”. Itu moto kerajaan Bestari.

Realisasikanlah ia. Jangan lepaskan peluang tersebut walaupun pasti ada halangan yang melintangi. ‘Membujur lalu, melintang patah’, sematkanlah ruh perjuangan itu demi Islam. Ayuh! Julangkanlah keris warisan dan laungkanlah lafaz keramat ‘Allahuakbar’.



Ehem:

: Tak sabar nak ronda-ronda tengok kemeriahan pilihanraya ;)
: Tak sabar gak nak ngundi buat first tyme kalinya, hehe
: Eh! Korang dah daftar pengundi belum kat SPR?

Pameran Mukjizat Al-Quran [saintifik]

Hari tu aku cakap yang aku nak paparkan satu iklan aktiviti terkini sahabat kita dari group Mukjizatsaintifik kan. Hari ini akan ku kotakan kataku itu. Tetapi sori la sebab sedikit terlambat. Sebabnya, aku tak sempat nak online. Ni semua gara-gara pegi temankan my bro ke Kemaman. Aku malas la nak carik cyber cafe kat Kemaman tu.

Ok, sekarang aku dah pun pulang. Mari sama-sama kita baca iklan pendek ini. Bersama kita support gang Mukjizatsaintifik dalam memperjuangkan agenda Islamik sains mereka di persada dunia dakwah masakini.

Kerajaan Kelantan dengan kerjasama Teguh Iman Resources dan beberapa agensi yang lain lagi akan mengadakan satu Pameran Mukjizat Saintifik pada tarikh 11 hingga 16 Disember 2007 ini. Teguh Iman Resources juga merupakan antara salah satu daripada agensi yang terlibat menjadi consultant group dalam pameran tersebut.

Pameran yang julung-julung kalinya diadakan ini akan berlangsung di Balai Islam Lundang, Kelantan. Ianya akan di padatkan dengan pameran dan pelbagai acara yang menarik bercorak Islamik Sains. Deklamasi sajak juga akan dipersembahkan.

Untuk mengetahui maklumat yang lebih terperinci mengenai pameran tersebut, anda boleh mendapatinya di dalam akbar Harakah keluaran terbaru ataupun terus bertanya sendiri di laman rasmi mereka, http://www.mukjizatsaintifik.blogspot.com/. Kemasukan adalah percuma.


Haa! Ini bukan sekadar iklan, malah lebih kepada promosi. Semua pembaca dan pelayar Al-Watary Blog dijemput hadir. Di sana nanti anda akan memperolehi input yang bermanfaat berkaitan dunia mukjizatsaintifik. Kepada para blogger, ayuhlah datang beramai-ramai untuk mengasakkan lagi minda anda. Mungkin ianya dapat membuahkan idea anda dalam penulisan. Insya-Allah kalau tiada sebarang aral, aku akan turut bersama mereka di pameran tersebut.

Jom!!! Kita jumpa di sana.....(di sana: baca dengan nada bergema)

Chow...


Ehem:

: Iklan ini dibayar siarannya ;)